Serdecznie zapraszamy na kompleksowe szkolenie z zakresu ewidencji i sprawozdawczości komunalnej za 2025r., podczas warsztatów szczegółowo omówimy:
- Projekt rozp. MKiŚ w sprawie poziomu składowania odpadów komunalnych i pochodzących z przetwarzania odpadów komunalnych – po raz pierwszy wymagany do uzyskania przez podmioty odbierające odpady. Jakie kody odpadów uwzględnić, co z odzyskiem odpadów na składowisku, kary za przekroczenie poziomu?
- Wszystkie działy sprawozdań komunalnych podmiotów odbierających, zbierających, PSZOKÓW za 2025 r. – krok po kroku w BDO.
- Wymagane za 2025 r. poziomy (na przykładach): składowania odpadów bio oraz poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych.
- Ewidencję odpadów – powiemy także pod jakim kodem ewidencjonować gruz, opony, żużle, popiół, odpady z targowisk, cmentarzy, opróżniania koszy ulicznych.
- Popularne problemy – jakie dane RIPOK musi przekazać odbierającemu odpady? Czy DPO I DPR mogą być uwzględniane przy obliczaniu poziomów?
Program:
BLOK I – Obliczanie wymaganych poziomów za 2025 r. na przykładach.
1.Poziom składowania odpadów komunalnych i odpadów pochodzących z przetwarzania odpadów komunalnych za 2025 r. – po raz pierwszy wymagany do uzyskania przez podmioty odbierające odpady.
- Zapisy ustawowe, projekt rozporządzenia MKiS w sprawie poziomu składowania – jak liczyć poziom składowania za 2025 r?
- Masa wytworzonych odpadów – czy uwzględnić wszystkie kody z grupy 15 i 20?
- Masa składowanych odpadów komunalnych
A) Jakie kody z grup 15, 19, 20?
B) Czy uwzględnić odpady powstałe podczas recyklingu, odzysku, przygotowania do ponownego użycia odpadów komunalnych?
C) Odpady powstałe w wyniku przetwarzania poprzedzającego recykling lub inne procesy odzysku odpadów komunalnych – czy ująć sortowanie, MBP?
D) Odpady wytwarzane podczas stabilizacji bioodpadów – czy ujmować straty procesowe?
E) Odpady mechanicznie usuwane podczas przetwarzania bioodpadów
F) Odzysk odpadów na składowisku – czy do masy składowanych uwzględnić popiół, minerały, kompost nieodpowiadający wymaganiom wykorzystany do wykonania warstw izolacyjnych, rekultywacyjnych?
G) Czy można odjąć zawartość wilgoci w odpadach? - Przetwarzanie tylko przed odzyskiem, termicznym przekształceniem?
- Kary za przekroczenie poziomu składowania – czy możliwe za 2025 r? sposób obliczeń.
2. Poziom ograniczenia składowania frakcji bio, przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych.
- Poziom ograniczenia składowania odpadów bio –sposób obliczeń za 2025 r.
A) Jak wyliczyć udział w rynku usług, jak ująć 2 frakcje 191212?
B) Liczba mieszkańców gminy- zameldowanych czy zamieszkałych? Skąd dane? - Poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych
A) Czy wliczać grupę 15, 20, opony, odpady budowlane, powstałe po przetworzeniu komunalnych?
B) Jak wyliczyć masę odpadów komunalnych przygotowanych do ponownego użycia, poddanych recyklingowi (kiedy możliwy pomiar na wyjściu odpadów z sortowni?)
C) Jakie dokumenty potwierdzają ilości odpadów poddanych recyklingowi- KPO, DPR, oświadczenia? Jak ujmować zanieczyszczenia?
BLOK II – Warsztaty wypełniania sprawozdania podmiotu odbierającego, zbierającego odpady komunalne oraz PSZOKów. – wszystkie działy krok po kroku.
- Dział II – Czy uwzględniać odpady z gr 15, 16, 17? Wykazywać odpady magazynowane, czy tyko przekazane do zagospodarowania?
- Dział III – czy obejmuje także odpady przekazane zbierającemu, który je magazynuje?
- Dział IV – co z odpadami magazynowanymi kolejny rok?
- Opady ulegające i nieulegające biodegradacji – jakie kody?
- Pozostałości z sortowania i pozostałości po MBP, przekazane do składowania– kody, w której tabeli?
- Masa odpadów biodegradowalnych przekazanych do składowania- kiedy uwzględnić cały strumień, kiedy dzielić na frakcję nad i podsitową?
- Pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych przekazane do termicznego przekształcania
BLOK III –Sprawozdawczość komunalna – problemy praktyczne.
- Sprawozdanie zerowe- kto i w jakich przypadkach musi je wypełnić?
- Sprawozdanie z terenów niezamieszkałych- kiedy konieczne, czy odbierający musi policzyć poziomy?
- Sprawozdanie podmiotu zbierającego odpady – czy ujmować wielkogabaryty? Czy sprawozdanie dotyczy tylko odpadów pochodzących z gospodarstw domowych czy wszystkich odpadów z grupy 15 i 20?
- Odpady ze świadczenia usług, odpady przekazane os. fizycznym, poza granice RP – jak ująć w sprawozdaniu?
- Pełnomocnictwo i opłata skarbowa- czy jest wymagana za każdorazowe przedłożenie pełnomocnictwa? Zakres pełnomocnictwa.
- Korekta sprawozdania- do ilu lat wstecz możliwa?
Prowadząca:
główny specjalista w Departamencie Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego, od kilkunastu lat zajmuje się gospodarką odpadami. Bierze udział w pracach nad Wojewódzkim Planem Gospodarki Odpadami, weryfikuje przesyłane przez organy gmin sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi. Prowadzi kontrole podmiotów, przygotowuje decyzje administracyjne z zakresu gospodarki odpadami, w szczególności dotyczące składowisk odpadów. Przygotowuje propozycje zmian przepisów prawnych.
Cena, uwagi organizacyjne:
Koszt udziału 1 os w szkoleniu wynosi 799 PLN netto (982,77 zł brutto).
Dla podmiotów finansowanych ze środków publicznych kwota netto=kwocie brutto.
Cena obejmuje:
– uczestnictwo w szkoleniu on-line
– prezentację omawianą podczas szkolenia, będzie udostępniona w wersji elektronicznej
– opiekę prelegenta na tydzień przed jak i po szkoleniu- wszystkie pytania prosimy przesłać na adres: biuro@csb-szkolenia.pl
Zgłoszenia prosimy nadsyłać najpóźniej 3 dni przed datą szkolenia.
Dla firm zgłaszających większą liczbę uczestników gwarantujemy atrakcyjne zniżki:
- 2 osoby– rabat 5 %
- 3 osoby – rabat 10 %
- 4 osoby i więcej – rabat 15 %
Warunki zgłoszenia
1.Przesłanie wypełnionego formularza jest zobowiązaniem do zapłaty za szkolenie. Płatność powinna być przekazana w formie przedpłaty na konto firmy CSB: Alior Bank 49 2490 0005 0000 4500 2497 4086.
2.Otrzymanie formularza zgłoszeniowego oraz wpłaty na konto czyli wpisanie na listę uczestników szkolenia potwierdzamy mailowo.
3.Brak dokonania płatności przed terminem szkolenia nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału w szkoleniu.
4.Rezygnacji z udziału w szkoleniu można dokonać najpóźniej na 7 dni roboczych przed datą szkolenia, wyłącznie w formie pisemnej (e-mail). Rezygnacja w późniejszym terminie lub nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania wpłaty.
5.Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania szkolenia z przyczyn od siebie niezależnych i odstąpienia od umowy. W takim przypadku przedpłaty zostaną niezwłocznie zwrócone zgłaszającym a Organizator nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe z powodu odwołania szkolenia.
6.Oświadczamy, że jesteśmy płatnikiem VAT i upoważniamy firmę CSB do wystawienia faktury VAT bez naszego podpisu.
7.Wyrażamy zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę CSB w celach marketingowych