Sprawozdawczość komunalna gmin za 2025 r.

29.01.2026 r. lub 19.02.2026 r.
online

Serdecznie zapraszamy przedstawicieli administracji samorządowej na warsztatowe szkolenie, podczas którego omówimy sprawozdawczość komunalną za 2025 r. m.in:

  • Poziom składowania odpadów komunalnych i odpadów pochodzących z przetwarzania odpadów komunalnych za 2025 r. – czy liczyć zgodnie z zapisami ustawowymi, komunikatem na stronie BDO?
  • Ekspertyza IOŚ „Bioodpady komunalne posegregowane i poddawane recyklingowi u źródła w Polsce 2024″” – zastosowanie do obliczeń bioodpadów komunalnych posegregowanych i poddanych recyklingowi u źródła.
  • Wszystkie działy sprawozdania komunalnego za 2025 r. – krok po kroku w BDO, Które działy raportu muszą być spójne, których tabel nie trzeba wypełniać?
  • Sprawozdanie PSZOK – jakie dane musi uzupełnić gmina samodzielnie prowadząca PSZOK?
  • Nowe funkcjonalności i zmiany w BDO – moduł raportów, zmiany w sprawozdawczości komunalnej

Program:
BLOK I – Najnowsze zmiany w prawie odpadowym i BDO.

  • Wydłużenie ważności decyzji odpadowych- do 30.12.2025 czy 30.06.2026?
  • System kaucyjny- założenia, wpływ na poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów.
  • Nowe funkcjonalności w BDO – moduł raportów, usunięcie (czy archiwizacja? ) KEO sprzed 5 lat (czy także KPO)?
  • Zmiany w BDO w zakresie sprawozdań komunalnych.
  • Ekspertyza IOŚ „Bioodpady komunalne posegregowane i poddawane recyklingowi u źródła w Polsce 2024″” – zastosowanie do obliczeń bioodpadów komunalnych posegregowanych i poddanych recyklingowi u źródła.

BLOK II – Obliczanie wymaganych poziomów za 2025 r.
1. Poziom składowania odpadów komunalnych i odpadów pochodzących z przetwarzania odpadów komunalnych za 2025 r.

  • Zapisy ustawowe czy komunikat na stronie BDO – jak liczyć poziom składowania za 2025 r?
  • Masa wytworzonych odpadów – czy uwzględnić wszystkie kody z grupy 15 i 20?
  • Uwzględnić tylko proces D5,czy także odpady poddane odzyskowi na składowisku?
  • Kary za nieosiągnięcie poziomu składowania – sposób obliczeń.

2. Poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych.

  • Jak wyliczyć poziom za 2025 r. – czy w odniesieniu do wszystkich wytworzonych odpadów komunalnych? Różnice w wyliczaniu poziomu przez podmioty i gminy.
  • Relacja rozporządzenia do Decyzji Wykonawczej Komisji UE 2019/1004, metod obliczeniowych z załączników nr II i III
  • Czy wliczać do poziomu recyklingu: grupę 15, 20, 19 ( po przetworzeniu)? Co z oponami, odpadami budowlanymi, odpadami niebezpiecznymi?
  • Jak wyliczyć masę odpadów komunalnych przygotowanych do ponownego użycia, poddanych recyklingowi?
  • Czy do poziomu można uwzględnić odpady zebrane- tylko przez gminę czy także przez innych zbierających?
  • Poziom recyklingu bioodpadów: czy ująć 19 05 03 przekazane do rekultywacji składowiska, R10 ? Co z produktami nawozowymi?
  • Kompostowniki przydomowe- kiedy i na jakich zasadach gmina może ująć masę z kompostowników do poziomu?

BLOK III – Warsztaty wypełniania sprawozdania komunalnego gminy za 2025 r.
1. Analiza poszczególnych tabel sprawozdania komunalnego za 2025 r. podmiotów odbierających, zbierających odpady oraz sprawozdania gmin.

  • Dział II – odrębne wykazanie odpadów komunalnych i odpadów budowlanych i rozbiórkowych? Czy uwzględniać gr 15, 16, 17?
  • Dział III – czy obejmuje także odpady przekazane zbierającemu, który je magazynuje? Jak ująć odpady magazynowane w instalacji komunalnej?
  • Odpady ulegające i nieulegające biodegradacji – jakie kody?
  • Pozostałości z sortowania i pozostałości po MBP, przekazane do składowania– kody, w której tabeli wykazać?
  • Masa odpadów biodegradowalnych przekazanych do składowania- kiedy uwzględnić cały strumień, kiedy dzielić na frakcję nad i podsitową?
  • Pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych przekazane do termicznego przekształcania
  • Odpady wysortowane- w której tabeli wykazać?
  • Przekazanie odpadów os. fizycznym – dopuszczalne kody, ilości, formy zagospodarowania. Jakie dane podać w BDO?
  • Przekazywanie odpadów komunalnych za pośrednictwem innego zbierającego do instalacji
  • Które działy raportu muszą być spójne, których tabel nie trzeba wypełniać?
  • Zaakceptowanie danych ze sprawozdań złożonych przez przedsiębiorców – skutki dla sprawozdania gminnego.

2. Sprawozdawczość komunalna za 2025 r. – popularne problemy.

  • Sprawozdania zerowe –czy składa każdy podmiot wpisany do RDR gminy?
  • Sprawozdanie podmiotów zbierających odpady komunalne – zakres raportu: czy tylko papier, metal, tworzywa, szkło?
  • Sprawozdanie PSZOK – jakie dane musi uzupełnić gmina samodzielnie prowadząca PSZOK?
  • Informacja o masie produktów przyjętych do ponownego użycia i naprawy.
  • Sprawozdania związków międzygminnych – czy oddzielnie dla każdej gminy, czy tylko przez użytkownika głównego, konieczne pełnomocnictwo?
  • Sprawozdawczość w konsorcjum – czy każda z firm oddzielnie składa raport?

Prowadząca:
główny specjalista w Departamencie Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego, od kilkunastu lat zajmuje się gospodarką odpadami. Bierze udział w pracach nad Wojewódzkim Planem Gospodarki Odpadami, weryfikuje przesyłane przez organy gmin sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi. Prowadzi kontrole podmiotów, przygotowuje decyzje administracyjne z zakresu gospodarki odpadami, w szczególności dotyczące składowisk odpadów. Przygotowuje propozycje zmian przepisów prawnych.

Cena, uwagi organizacyjne:
Koszt udziału 1 os w szkoleniu wynosi 799 PLN netto (982,77 zł brutto).
Dla podmiotów finansowanych ze środków publicznych kwota netto=kwocie brutto.

Cena obejmuje:
– uczestnictwo w szkoleniu on-line
– prezentację omawianą podczas szkolenia, będzie udostępniona w wersji elektronicznej
– opiekę prelegenta na tydzień przed jak i po szkoleniu- wszystkie pytania prosimy przesłać na adres: biuro@csb-szkolenia.pl
Zgłoszenia prosimy nadsyłać najpóźniej 3 dni przed datą szkolenia.

Dla firm zgłaszających większą liczbę uczestników gwarantujemy atrakcyjne zniżki:

  • 2 osoby– rabat 5 %
  • 3 osoby – rabat 10 %
  • 4 osoby i więcej – rabat 15 %

Warunki zgłoszenia

1.Przesłanie wypełnionego formularza jest zobowiązaniem do zapłaty za szkolenie. Płatność powinna być przekazana w formie przedpłaty na konto firmy CSB: Alior Bank 49 2490 0005 0000 4500 2497 4086.

2.Otrzymanie formularza zgłoszeniowego oraz wpłaty na konto czyli wpisanie na listę uczestników szkolenia potwierdzamy mailowo.

3.Brak dokonania płatności przed terminem szkolenia nie jest jednoznaczne z  rezygnacją z udziału w szkoleniu.

4.Rezygnacji z udziału w szkoleniu można dokonać najpóźniej na 7 dni roboczych przed datą szkolenia, wyłącznie w formie pisemnej (e-mail). Rezygnacja w późniejszym terminie lub nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania  wpłaty.

5.Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania szkolenia z przyczyn od siebie niezależnych i odstąpienia od umowy. W takim przypadku przedpłaty zostaną niezwłocznie zwrócone zgłaszającym a Organizator nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe z powodu odwołania szkolenia.

6.Oświadczamy, że jesteśmy płatnikiem VAT i upoważniamy  firmę CSB do wystawienia faktury VAT bez naszego podpisu.

7.Wyrażamy zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę CSB w celach marketingowych

Sprawozdawczość komunalna gmin za 2025 r.

Dane do faktury / Dane nabywcy

Dane odbiorcy (jeśli inne niż dane nabywcy)

Osoba kontaktowa dot. organizacji szkolenia

Dane uczestników

Płatność za szkolenie

Zwolnienie z podatku VAT (dotyczy Urzędów, JST)
Oświadczam, że udział w szkoleniu finansowany jest

Uwagi