Prawidłowa ewidencja i sprawozdawczość komunalna podmiotów odbierających, zbierających odpady komunalne za 2024 r.
13.12.2024 r. godz. 09.00-14.30, online
Serdecznie zapraszamy na kompleksowe szkolenie z zakresu ewidencji i sprawozdawczości komunalnej za 2024 r., podczas warsztatów szczegółowo omówimy:
- Wszystkie działy sprawozdań komunalnych podmiotów odbierających, zbierających, PSZOKÓW za 2024 r. – krok po kroku w BDO.
- Wymagane za 2024 r. poziomy (na przykładach): składowania odpadów komunalnych i odpadów pochodzących z przetwarzania odpadów komunalnych, składowania odpadów bio oraz poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych.
- Ewidencję odpadów – powiemy także pod jakim kodem ewidencjonować gruz, opony, żużle, popiół, odpady z targowisk, cmentarzy, opróżniania koszy ulicznych.
- Popularne problemy - jakie dane RIPOK musi przekazać odbierającemu odpady? Czy DPO I DPR mogą być uwzględniane przy obliczaniu poziomów?
- Najnowsze zmiany w prawie opadowy- selektywną zbiórką odpadów budowlanych i rozbiórkowych, tekstyliów. Skutki wyłączenia ze zwolnienia z ewidencji 5 kodów odpadów.
BLOK I – Najnowsze zmiany w prawie odpadowym.
- Odpady budowlane i rozbiórkowe – komu można zlecić segregację i zagospodarowanie, wymagana forma umowy. Jakie kody mogą powstawać podczas sortowania, czy zmieszane budowlane także ? Czy aktualizować wpis w RDR w zakresie BiR? Wymagania dot. BiR na PSZOKU.
- Selektywna zbiórka odpadów tekstylnych i odzieży – od kiedy obowiązkowa? Min. ustawowe wymagania. Realizacja obowiązku na PSZOKu, możliwości zagospodarowania tekstyliów.
- System kaucyjny- główne założenia, nowy termin uruchomienia, wpływ na poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów.
- Odpady zwolnione z ewidencji – skutki ponownego wyłączenia 5 odpadów niebezpiecznych, czy koniczna aktualizacja wpisu w BDO?
BLOK II - Warsztaty wypełniania sprawozdania podmiotu odbierającego, zbierającego odpady komunalne oraz PSZOKów. – wszystkie działy krok po kroku
- Dział II - Czy uwzględniać odpady z gr 15, 16, 17? Wykazywać odpady magazynowane, czy tyko przekazane do zagospodarowania?
- Dział III - czy obejmuje także odpady przekazane zbierającemu, który je magazynuje?
- Dział IV – co z odpadami magazynowanymi kolejny rok?
- Opady ulegające i nieulegające biodegradacji – jakie kody?
- Pozostałości z sortowania i pozostałości po MBP, przekazane do składowania– kody, w której tabeli?
- Masa odpadów biodegradowalnych przekazanych do składowania- kiedy uwzględnić cały strumień, kiedy dzielić na frakcję nad i podsitową?
- Pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych przekazane do termicznego przekształcania
BLOK III –Sprawozdawczość komunalna – problemy praktyczne.
- Sprawozdanie zerowe- kto i w jakich przypadkach musi je wypełnić?
- Sprawozdanie z terenów niezamieszkałych- kiedy konieczne, czy odbierający musi policzyć poziomy?
- Sprawozdanie podmiotu zbierającego odpady - czy ujmować wielkogabaryty? Czy sprawozdanie dotyczy tylko odpadów pochodzących z gospodarstw domowych czy wszystkich odpadów z grupy 15 i 20?
- Odpady ze świadczenia usług, odpady przekazane os. fizycznym, poza granice RP – jak ująć w sprawozdaniu?
- Pełnomocnictwo i opłata skarbowa- czy za każde sprawozdanie konieczna opłata? Zakres pełnomocnictwa.
- Korekta sprawozdania- do ilu lat wstecz możliwa?
BLOK IV – Obliczanie wymaganych poziomów za 2024 r. na przykładach.
- Poziom składowania odpadów komunalnych i odpadów pochodzących z przetwarzania odpadów komunalnych.
A) czy liczyć zgodnie z zapisami ustawowymi czy komunikatem na stronie BDO?
B) Czy poziom składowania liczą tylko przedsiębiorcy posiadający umowy z właścicielami nieruchomości ?
C) Masa składowanych odpadów komunalnych - jakie kody z grup 15, 19, 20? Czy uwzględniać odpady poddane odzyskowi na składowisku?
D) Kary za nieosiągnięcie poziomu składowania – sposób obliczeń.
- Poziom ograniczenia składowania odpadów bio –sposób obliczeń za 2024 r.
A) Jak wyliczyć udział w rynku usług, jak ująć 2 frakcje 191212?
B) Liczba mieszkańców gminy- zameldowanych czy zamieszkałych? Skąd dane?
- Poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych
A) czy wliczać grupę 15, 20, opony, odpady budowlane, powstałe po przetworzeniu komunalnych?
B) Jak wyliczyć masę odpadów komunalnych przygotowanych do ponownego użycia, poddanych recyklingowi (kiedy możliwy pomiar na wyjściu odpadów z sortowni?)
C) Jakie dokumenty potwierdzają ilości odpadów poddanych recyklingowi- KPO, DPR, oświadczenia? Jak ujmować zanieczyszczenia?
BLOK V – Ewidencja i sprawozdawczość- popularne pytania.
- Nazwa i adres instalacji do której przekazano odpady- ostateczny przetwarzający czy dokonujący wstępnego przetwarzania?
- Odzysk poza instalacjami - jakie kody można przekazać? Kto musi mieć zezwolenie na przetwarzanie?
- Gruz, opony, żużle, popiół, odpady z targowisk, cmentarzy, opróżniania koszy ulicznych – jakie kody?
- Sprawozdawczość PSZOK przyjmującego odpady z kilku gmin.
- Jakie dane RIPOK musi przekazać odbierającemu odpady? Czy DPO I DPR mogą być uwzględniane przy obliczaniu poziomów?
główny specjalista w Departamencie Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego, od kilkunastu lat zajmuje się gospodarką odpadami. Bierze udział w pracach nad Wojewódzkim Planem Gospodarki Odpadami, weryfikuje przesyłane przez organy gmin sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi. Prowadzi kontrole podmiotów, przygotowuje decyzje administracyjne z zakresu gospodarki odpadami, w szczególności dotyczące składowisk odpadów. Przygotowuje propozycje zmian przepisów prawnych.
Koszt udziału w 1 os w szkoleniu online wynosi 799 zł netto (982,77 zł brutto) i obejmuje
- uczestnictwo w szkoleniu
- prezentację omawianą podczas szkolenia, będzie udostępniona w wersji elektronicznej
- opiekę prelegenta na tydzień przed i po szkoleniu - wszystkie pytania prosimy przesłać na adres: biuro@csb-szkolenia.pl
Dla jednostek finansowanych ze środków publicznych kwota netto = kwocie brutto (799 zł)
Uwaga, obowiązują limity uczestników!
Zgłoszenia prosimy nadsyłać najpóźniej 3 dni przed datą szkolenia (formularz zgłoszeniowy można pobrać na stronie www.csb-szkolenia.pl)
Dla firm zgłaszających większą liczbę uczestników gwarantujemy atrakcyjne zniżki:
- 2 osoby– rabat 5 %
- 3 osoby – rabat 10 %
- 4 osoby i więcej – rabat 15 %
Warunki zgłoszenia
1.Przesłanie wypełnionego formularza jest zobowiązaniem do zapłaty za szkolenie. Płatność powinna być przekazana w formie przedpłaty na konto firmy CSB: Alior Bank 49 2490 0005 0000 4500 2497 4086.
2.Otrzymanie formularza zgłoszeniowego oraz wpłaty na konto czyli wpisanie na listę uczestników szkolenia potwierdzamy mailowo.
3.Brak dokonania płatności przed terminem szkolenia nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału w szkoleniu.
4.Rezygnacji z udziału w szkoleniu można dokonać najpóźniej na 7 dni roboczych przed datą szkolenia, wyłącznie w formie pisemnej (e-mail). Rezygnacja w późniejszym terminie lub nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania wpłaty.
5.Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania szkolenia z przyczyn od siebie niezależnych i odstąpienia od umowy. W takim przypadku przedpłaty zostaną niezwłocznie zwrócone zgłaszającym a Organizator nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe z powodu odwołania szkolenia.
6.Oświadczamy, że jesteśmy płatnikiem VAT i upoważniamy firmę CSB do wystawienia faktury VAT bez naszego podpisu.
7.Wyrażamy zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę CSB w celach marketingowych